Przedszkole Nr 1 "Tęczowa Lokomotywa"
 Czwartek,  2 Maja 2024
MENU
WYSZUKIWARKA

 




Działania wychowawcze

 

 

 

 

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE

Przedszkola nr 1 „Tęczowa Lokomotywa”  w Wolsztynie

 

 

 

ROK SZKOLNY 2018/2019

 

 

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE PRZEDSZKOLA ZOSTAŁY OPRACOWANE NA PODSTAWIE NASTĘPUJĄCYCH DOKUMENTÓW:

 

&Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej

& Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

& Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla Przedszkoli,  Oddziałów Przedszkolnych w Szkołach oraz innych form Wychowania Przedszkolnego z dn. 24.02.2017r.

& Program Wychowania Przedszkolnego „Nasze Przedszkole”

& Statut Przedszkola Nr 1 w Wolsztynie

& Koncepcja Pracy Przedszkola Nr 1

 

DOKUMENT TEN ZAWIERA:

*  Zasady wychowawcze i główne prawa dziecka uznawane w przedszkolu

*  Zadania przedszkola w zakresie wychowania

*  Zadania wychowawcze nauczycieli

*  Zadania wychowawcze rodziców – kodeks rodziców

*  Zasady zachowań obowiązujące w przedszkolu

*  Stosowane w przedszkolu nagrody

*  Środki zaradcze stosowane w przedszkolu za nieprzestrzeganie ustalonych norm zachowań

*  Wskazówki dla nauczycieli i rodziców do realizacji działań wychowawczych

*  Kodeks przedszkolaka

 

 

 

Artykuł 48 ust.1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej określa prawo rodziców do wychowania swoich dzieci. Z tego zapisu wynika, że nauczyciele w zakresie wychowania mają spełniać wobec dzieci funkcję wspomagającą i uzupełniającą w stosunku do rodziców. Dlatego Działania wychowawcze przedszkola zostały zaakceptowane przez rodziców i służą rozwojowi dzieci uczęszczających do naszego przedszkola.

Wychowanie rozpoczyna się w rodzinie, a przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje. Jak powiedział J. Dewey „przedszkolne życie powinno wyrastać stopniowo z życia rodzinnego (…) powinno podejmować i kontynuować zachowania, z którymi dziecko oswoiło się już w domu”.

Działania wychowawcze mają na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględniają potrzeby społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców i środowiska oraz pracowników przedszkola. Integracja nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych ma za zadanie określić, jakimi wartościami kierujemy się w stosunku do naszego wychowanka i jego rodziców. Bardzo ważne jest, jakie normy postępowania i zachowania są pożądane, aby dziecko potrafiło funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami społecznymi.

 


 

ZASADY WYCHOWACZE I GŁÓWNE PRAWA DZIECKA UZNAWANE

W PRZESZKOLU

 

W przedszkolu respektowane są prawa dziecka. Dzieciom uczęszczającym do

przedszkola przysługuje prawo do:

* opieki i ochrony,

* wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,

* właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego - dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

* szacunku do wszystkich potrzeb, życiowego i podmiotowego traktowania,

* swobodnego wyrażania swoich myśli i uczuć

* korzystania z warunków umożliwiających osiągnięcie „gotowości szkolnej”,

* do poszanowania jego godności osobistej i własności

* ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ich godności osobistej,

* rozwijania indywidualnego potencjału z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości

* rozwojowych, akceptacji jego osoby,

*  życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym przez kompetentny personel,

* korzystania z oferty zajęć dodatkowych,

*  poznania świata poprzez badanie, odkrywanie, przeżywanie

 


 

ZADANIA PRZEDSZKOLA W ZAKRESIE WYCHOWANIA

 

Wszystkie działania wychowawcze zgodne są z podstawą programową wychowania przedszkolnego, która opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkole w równej mierze pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Naszym zadaniem jest zapewnienie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania - uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania i gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. 

Osiągnięcie celów wychowania zawarte jest w czterech obszarach rozwoju dziecka: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.


 

ZADANIA WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI

 

*  systematycznie poszerzać zakres swoich kompetencji wychowawczych, zwłaszcza umiejętność skutecznej komunikacji interpersonalnej,

*  budować obraz własnej osoby w oparciu o rzetelną, dobrą samoocenę,

* poznać środowisko wychowawcze dziecka,

* uczyć i wychowywać własnym przykładem kulturalnego i moralnego życia oraz postępowania,

*  poznać oczekiwania rodziców wobec przedszkola,

*  tworzyć bezpieczną dla dziecka atmosferę warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne,

* kształtować postawy wychowanków zgodnie z normami określonymi w działaniach wychowawczych przedszkola,

*  stosować metody wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci oraz eliminować zachowania niepożądane zgodnie z obowiązującymi w przedszkolu zasadami,

*  ściśle współdziałać z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,

*  przekazywać rodzicom informacje o stanie rozwoju dziecka wg zaleceń określonych w warunkach realizacji podstawy programowej,

*  wzajemnie wspierać swoje działania w ramach pracy zespołowej nauczycieli,

*  tworzyć sytuacje, aby dziecko mogło rozwijać wszystkie sfery osobowości


 

ZADANIA WYCHOWAWCZE RODZICÓW – KODEKS RODZICÓW

*  współdziałać z nauczycielami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i utrwalania efektów pracy wychowawczej nauczycieli,

*  angażować się w proponowane przez przedszkole działania w celu usprawnienia swoich kompetencji wychowawczych,

*  wspomagać dziecko w rozwoju wg wskazówek udzielanych przez nauczycieli lub specjalistów,

*  przekazywać nauczycielom oraz dyrektorowi wnioski z obserwacji pracy przedszkola.

KODEKS RODZICÓW

OCZEKUJEMY

POSTARAMY SIĘ

1.

Dostarczania nam informacji na temat zachowania naszego dziecka, jego osiągnięć i niepowodzeń

1.

Przestrzegać zapisów statutowych przedszkola

2.

Udzielania nam rad i wskazówek koniecznych do pracy z dzieckiem w domu, jeżeli zaistnieje taka potrzeba

2.

Interesować się osiągnięciami, niepowodzeniami dziecka, wspomagać je w razie niepowodzeń

3.

Umożliwienie nam częstych kontaktów z nauczycielami dziecka

3.

Informować nauczyciela o zmianach w zachowaniu dziecka – pozytywnych jak i negatywnych

4.

Znalezienia wspólnych środków zaradczych i poczynienia wspólnych ustaleń, gdy wystąpią problemy z naszym dzieckiem

4.

Zapoznawać się z treścią ogłoszeń zamieszczanych w „Kąciku dla rodziców” i na  stronie internetowej przedszkola

5.

Zapoznania nas z normami i zasadami panującymi w grupie oraz środkami ich respektowania

5.

Angażować się w prace społeczne na rzecz przedszkola i grupy

6.

Podmiotowego traktowania naszego dziecka

6.

Przyprowadzać i odbierać dziecko w określonych godzinach, tylko przez osoby pełnoletnie

 

 

7.

Respektować uchwały podjęte przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców

 

ZASADY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU

Zawarte w działaniach treści stanowią system wybranych elementów wartości, które zostały ujęte w zasady wraz z określonymi przez przedszkole normami postępowania.

Wartość – kultura bycia

Zasada – „Bądź kulturalny”

Normy postępowania

1. Używaj form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry,

do widzenia,

2. Poznaj proste zasady savoir-vivre,u np. chłopiec ustępuje miejsca dziewczynce,

przepuszcza ja pierwszą w przejściu, dziecko otwiera drzwi pani woźnej, która

coś niesie itp.,

3. Okazuj szacunek dorosłym (osobom starszym) – rodzicom, pracownikom

przedszkola, sąsiadom, znajomym,

4. Bądź życzliwy, serdeczny i uprzejmy dla rówieśników i osób dorosłych,

5. Złóż koledze życzenia imieninowe bądź urodzinowe.

 

Wartość – bezpieczeństwo

Zasada – „Jesteś bezpieczny”

Normy postępowania

1. Pamiętaj: akceptujemy ciebie takiego jakim jesteś,

2. Dziel się swoimi wątpliwościami,

3. Okazuj swoje uczucia innym,

4. Dostrzegaj sytuacje zagrażające bezpieczeństwu twojemu i innych:

a) poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola

(bezpieczne korzystanie z zabawek i sprzętu terenowego zgodnie z ustalonymi

regułami),

b) przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo dziecka poza terenem

przedszkola,

c) zapamiętanie własnego imienia, nazwiska, adresu,

5. Powiedz, czego się boisz,

6. Mów o swoich uczuciach, nie bój się okazywać emocji.

 

Wartość – zdrowie

Zasada – „Dbaj o swoje zdrowie”

Normy postępowania

1. Dbaj o swoje zmysły i higienę układu nerwowego,

a) unikaj hałasu, mów umiarkowanym głosem,

b) dbaj o siebie,

2. Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach, wycieczkach,

a) przebywaj jak najczęściej na świeżym powietrzu,

b) hartuj swój organizm,

c) rozwijaj swoją sprawność ruchową poprzez gry, zabawy ruchowe, ćwiczenia

poranne i gimnastyczne, korzystaj z ruchu na świeżym powietrzu,

3. Doświadczaj samodzielności i przyswajaj nawyki higieniczne:

a) dbaj o czystość osobistą:

 Myj ręce przed posiłkiem i po wyjściu z ubikacji,

 Samodzielnie korzystaj z toalety,

 Zasłaniaj usta przy kichaniu i kasłaniu,

b) opanuj umiejętności kulturalnego jedzenia:

 Zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki,

 Prawidłowo posługuj się widelcem, próbuj korzystać z noża,

 Jedz tylko umyte owoce i warzywa,

c) ubieraj się stosownie do pory roku:

 Dbaj o schludny i estetyczny wygląd – dbaj o własne ubranie,

 Ucz się samodzielności przy ubieraniu i rozbieraniu się.

Wartość – współżycie w grupie rówieśniczej

Zasada – „Kontroluj swoje zachowanie”

Normy postępowania

1. Wyrażaj swoje emocje w sposób dla nas zrozumiały,

2. Jeśli masz problem, zwróć się o pomoc do nauczyciela,

3. Nie obrażaj się,

4. Nie bądź agresywny, nie bij kolegów – przestrzegaj zasady, że nie wolno

nikogo krzywdzić,

5. Baw się tak, abyś nie przeszkadzał innym,

6. Pamiętaj o konsekwencjach swojego postępowania,

7. Przestrzegaj zasad, norm i reguł ustalonych w grupie, odnoszących się do:

a) zgodnego zachowania podczas zabaw,

b) kulturalnego włączania się do zabaw kolegów,

c) korzystania ze sprzętu i zabawek,

d) mądrego rozwiązywania zaistniałych konfliktów.

 

Wartość – bądź koleżeński

Zasada – „Jestem dobrym kolegą”

Normy postępowania

1. Uprzejmie witaj się personelem przedszkola i kolegami, kulturalnie zwracaj się

do innych,

2. Nie wyśmiewaj się z koleżanki czy kolegi,

3. Szanuj własne wytwory i wytwory pracy swoich kolegów,

4. Dziel się z tym co masz,

5. Opiekuj się młodszymi kolegami oraz tymi, którzy tej opieki i pomocy

potrzebują,

6. Okazuj życzliwość i taktownie zachowuj się wobec odmienności innych

(wygląd zewnętrzny, zachowanie, zwyczaje),

7. Naucz się słuchać innych,

8. Nie wyrządzaj krzywdy innym.

 

Wartość – patriotyzm

Zasada – „Jesteś dobrym Polakiem”

Normy postępowania

1. Bądź dumny z kraju, w którym mieszkasz,

2. Szanuj tradycje narodowe i język ojczysty,

3. Poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta,

4. Poznaj kulturę innych krajów.

 

Wartość – rodzina

Zasada – „Szanuj swoją rodzinę”

Normy postępowania

1. Rozmawiaj z rodzicami o wszystkim: pracy, przedszkolu, zabawach,

2. Pamiętaj o uroczystościach rodzinnych,

3. Pamiętaj, aby szanować swoich krewnych,

4. Ucz się okazywać swoje uczucia rodzinie.

 

Wartość – akceptacja niepełnosprawności

Zasada – „budowanie właściwych postaw wobec ludzi

 niepełnosprawnych i starszych”

Normy postępowania

1. Pamiętaj, aby szanować starszych i niepełnosprawnych

Ucz się im pomagać.

2. Pamiętaj, że każdy ma takie same prawa i ucz się szanować ich odmienność

 


 

STOSOWANE W PRZEDSZKOLU NAGRODY

  • Pochwała indywidualna
  • Pochwała przed całą grupą
  • Pochwała przed rodzicami
  • Oklaski
  • Zaznaczenie pozytywnego zachowania na tablicy „Jacy Jesteśmy”- emblemat
  • Przydział funkcji
  • Stosowanie takich nagród jak: naklejki, pieczątki, ordery, małe zabawki

 

 

ŚRODKI ZARADCZE STOSOWANE W PRZEDSZKOLU ZA NIESTOSOWANIE USTALONYCH NORM ZACHOWAŃ

  • upomnienie ustne (tłumaczenie i wyjaśnienie); upomnienie wobec grupy
  • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
  • siedzenie przy stoliku bez zabawek, „krzesełko grzeczności”
  • czasowe odebranie przydzielonej funkcji np. dyżurnego, prowadzącego zabawę
  • znaczek na tablicy „Jacy jesteśmy” – emblemat
  • czasowe wyjście z Sali pod opieką pracownika przedszkola
  • poinformowanie rodziców o zachowaniu
  • rozmowa z p. dyrektor

 


 

WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI I RODZICÓW

DO REALIZACJI DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH PRZEDSZKOLA

 

1. Bądźcie konsekwentni, róbcie to co mówicie i mówcie o tym, co robicie.

2. Bądźcie świadomi, czego uczycie.

3. Bądźcie żywym przykładem właściwego zachowania.

4. Bądźcie dobrymi obserwatorami dzieci.

5. Dobrze poznajcie siebie i swoje możliwości.

6. Połóżcie nacisk na pogłębianie swoich wiadomości i możliwości.

7. Twórzcie atmosferę wzajemnego zaufania i szacunku.

8. Nie oczekujcie, że natychmiast wystąpi u dziecka pożądana umiejętność,

zmiany wymagają czasu.

9. Bądźcie cierpliwi – pamiętajcie, że pośpiech szkodzi.


 

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

 

CHCEMY

NIE MOŻEMY

1.

Szanować kolegów

1.

Bić, popychać, wyrządzać krzywdę innym

2.

Umieć wybaczać

2.

Przezywać innych

3.

Być kochanymi i umieć kochać

3.

Wyśmiewać się z innych

4.

Pomagać sobie wzajemnie

4.

Przeszkadzać innym w zabawie i pracy

5.

Być uprzejmym i uczciwym

5.

Niszczyć pracę innych

6.

Umieć używać słów: proszę, dziękuję, przepraszam

6.

Zabierać cudzej własności bez pytania

7.

Bawić się zgodnie

7.

Oszukiwać, kłamać

8.

Szanować własność innych

8.

Krzyczeć, hałasować

9.

Pytać o zgodę dorosłych i kolegów

9.

Biegać po sali

10.

Słuchać poleceń dorosłych

10.

Niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu

11.

Dbać o książki i zabawki

11.

Mówić brzydkich słów

12.

Dbać o czystość i porządek

12.

Bawić się niebezpiecznymi przedmiotami

13.

Szanować pracę innych

 

 

14.

Okazywać to, co myślimy i czujemy

 

 

15.

Być czystymi i schludnymi

 

 

16.

Bawić się bezpiecznie

 

 

17.

Zdrowo się odżywiać

 

 

 



Przedszkole nr 1 w Wolsztynie
ul. Ogrodowa 1
64-200 Wolsztyn
tel. 68 384 34 29

Formularz kontaktowy
Osób online: 3
stat4u

Przedszkole nr 1 w Wolsztynie, www.p1wolsztyn.pl 2015 - 2024.
"Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach,
pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia" .